Schroef Buitenboordmotor

ALUMINIUM, RVS OF KUNSTSTOF SCHROEF?

Over het algemeen wordt er gebruik gemaakt van aluminium schroeven. Vaak is de wens om boven de 40 pk een RVS schroef op de buitenboordmotor te plaatsen. Als het gaat om pure snelheid en brandstofverbruik is het verstandiger om RVS te kiezen, alleen zijn deze prijzig in aanschaf. Aluminium volstaat eigenlijk altijd, maar dient er maximale power uit een bootschroef te halen? Dan is RVS de beste keuze. RVS heeft de eigenschappen om hogere efficiëntie te behalen dan aluminium. Wij zijn er van overtuigd dat dit wel minimaal is bij normaal gebruik. Een plastic kunststof schroef is alleen voor de kleinere buitenboordmotor zoals een 2 of 2.5 pk.  

WAT ZIJN RUBEX PROPELLERS?

Een Rubex propeller is een bootpropeller met een verwisselbaar naafbevestiging, ook wel de hub genoemd, die ervoor zorgt dat de propeller op alle soorten buitenboordmotoren past. Dit rubberen bevestigingsstuk maakt het mogelijk een individuele Rubex propeller op iedere gewenste motor te plaatsen. De Hub van de Rubex propeller is speciaal ontworpen om trillingen tot een minimum te beperken, in tegenstelling tot de hubs van concurrenten welke van een hard materiaal zijn gemaakt. De van rubber vervaardigde hub vangt de trillingen op en ook de ‘klap’ of ‘bonk’ tijdens het inschakelen. Elke Rubex naafset wordt geleverd met de juiste materialen om de schroef te installeren. Wanneer de propeller kapot gaat hoeft de hub niet altijd vervangen te worden en hoeft u slechts de propeller te vervangen. Rubex propellers zijn verkrijgbaar voor buitenboordmotoren vanaf 40pk en worden uitgevoerd in zowel RVS als aluminium.

Het verwisselbare naafsystem is niet nieuw, het wordt al jaren toegepast door Mercury en Mercruiser. Zij noemen het Flo-Torq Hub System. Ook Yamaha propellers gebruiken het verwisselbare naafsysteem en noemen het Shift Dampener System, oftewel SDS.

Page Speed